Monday, 11 July 2011

FRIED CHICKEN DUMPLING




maap gambar tak berapa cantek...pakai henfon jer :p


















BAHAN-BAHAN:


  • dumpling pastry (beli kat jusco je- tak reti buat [ malas sebenarnyer T_T ....hee]
  • isi ayam potong kecik2 (potong dadu tp kecik2)
  • kentang (pon potong dadu kemudian rebus dan ketepikan-rebus sampai lembut)
  • lobak merah (potong dadu-sama saiz dengan kentang tadi)
  • bawang putih dan merah (potong halus- nak tumbuk atau blender pon boleh kot)
  • kicap cair (1 sudu makan)
  • serbuk lada hitam
  • garam dan gula 
  • minyak untuk menumis-jangan banyak nanti oily!!
  • daun bawang untuk jadi pengikat (berfungsi macam tali la lebey kurang) - rendam dalam air nak bagi lembut senang nak simpul kat dumpling


CARA-CARA

Part 1 : ISI


  • tumis bawang putih dan merah 
  • masukkan ayam after goreng lebih kurang 3 minit, masukkan lobak
  • kacau sampai lobak lembut
  • masukkan kentang yang direbus tadi
  • masukkan kicap cair, serbuk lada hitam, garam dan gula
  • daH masak boleh la angkat dan TOS kan (takdela la isi ni berkuah dan berair masa nak masukkan dalam dumpling pastry)


Part 2: PASTRY


  • da tos kan isi tadi, bolehla cedokkan 1 sudu kecik letak atas dumpling pastry. jangan banyak sangat nanti pecah masa menggoreng n x leh nak simpul.
  • pastu bolehla tutupkan dumpling tu (buat macam BUNJUT-bahagian tengah ketat kan dengan basahkan air kat jari dan kepit-kepitkan bahagian tgh:bahagian atas bunjut. jangan CELUP dalam air nanti pastry koyak)
  • last sekali.securekan bahagian tengah tu dengan mengikat sehelai daun bawang.ok siap!!!


*semasa menggoreng pastikan minyak banyak (supaya dumpling garing) dan api tidak terlalu kuat-dumpling mudah hangit dan nanti bahagian atas 'bunjut' tu tak masak!selamat mencuba :D

terima kasih kerana singgah.datang lagi.

2 .:sweetcomments:.:

nurpiska said...

akan dicuba sbentar lagi:)

hunnyAPIS said...

hihi..sila2..senang jer..:p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...